|
Strefa
|
|
System licytacyjny |
Do spisu treści
LICYTACJA DWUSTRONNA
PO OTWARCIU 1T
W N E S
1T ktr ?
pas - 0-6 PC, 3+ trefle lub do 10 PC, 5+ trefli;
1K - 0-6 PC, w treflach najwyżej dubleton lub do 10 PC, 5+ kar;
rktr - 10+PC, układ w miarę zrównoważony;
1C/P - 7+ PC, naturalne, 4+ C/P; forsuje na jedno okrążenie,
potem PRO
1B - 7-10 PC bez 4S;
2T - sztuczny forsing, sugeruje krótkość trefl;
2K/C/P,3T - blokujące, zależne od założeń;
2B - inwit do końcówki, 5+ trefli;
W N E S
1T pas 1K ktr
?
pas - (3)4 kara;
rktr - 4-3+ w starszych bez 4 kar lub 18+ PC w tym samym składzie;
1C/P - 4 kiery/piki i 4+ trefli;
1B - 18-20 PC, układ zrównoważony;
3T - półblokujące;
W N E S
1T pas 1K 1C
?
ktr - 18-23 PC, układ zrównoważony bez zatrzymania kier,
lub 18+PC 4 piki i 5+ trefli;
1P - 4 piki i 5+ trefli, 12-18 PC;
1B - 18-21 PC, układ zrównoważony z zatrzymaniem kier, możliwa 4 pik;
W sekwencjach:
W N E S
1T 1X pas pas
1B
1T pas 1K 1X
1B
licytuje się jak po otwarciu 1B, ale kontra na uzgodniony
kolor ma charakter wywoławczy, np.
1T pas 1K 1C
1B 2C ktr - wywoławcza
Po wejściu II broniącego kolorem na wysokości jednego lub dwóch, kontra
otwierającego nie ma charakteru karnego, a wskazuje rękę z lekką nadwyżką
z trójką w kolorze odpowiedzi, np.:
W N E S
1T pas 1C 2K
?
ktr - trójka kierów;
2P - 16-21 PC, 4 piki i 5+ trefli, forsuje do dogranej;
2B - 18-23 PC, układ zrównoważony z zatrzymaniem karo i bez trzech kierów;
3T - nie forsuje;
3K - 18-23 PC, układ zrównoważony bez zatrzymania karo i bez trzech
kierów lub 16+ PC, 6+ trefli;
3P, 4K - Splinter;
W N E S
1T pas 1C 2K
ktr pas ?
2C - sign off do minimalnej ręki z trzema kierami;
2P/2B/3T - forsuje (z siłą 10-12 PC i zatrzymaniem - 3B);
Po wejściu II broniącego z przeskokiem na wysokości trzech, kontra oznacza
forsing do dogranej w układzie, nie dającym się sprzedać w inny sposób;
praktycznie nie można jej ukarnić, np.
W N E S
1T pas 1C 3P
?
ktr - forsing do dogranej, układ dowolny;
4T - nie forsuje;
4K - naturalny rewers, forsing do dogranej;
Tak samo jest, gdy II broniący licytuje swój kolor, jak i wtedy, gdy uzgadnia kolor
I broniącego; licytacja w kolor przeciwnika uzgadnia kolor odpowiadającego, nowy
kolor na wysokości 3 lub 4 forsuje, a kontra sprzedaje wszystkie silne ręce monokolorowe
bez fitu w kolorze odpowiadającego, może być np. układ 8-3-2-0, tak, że ukarnić można
tylko z conajmniej gęstą czwórką, np.:
W N E S
1T 1C 1P,2K 3C
?
ktr. = każda silna ręka bez fitu w kolorze odpowiedzi;
3B = chęć gry, na treflach
3P(po 2K),4K(po 1P) = naturalny rewers
4T = forsujące
4C = cue bid, uzgadnia kolor odpowiadającego
W N E S
1C 1P 2K 3P
?
4T - naturalne, nie forsujące;
4P - cue bid uzgadniający kara;
3B,4C - bez ambicji;
ktr. - inne ręce
W N E S
1T 1B(nat.) ?
ktr - karna;
2T - ręka monokolorowa;
2K - 5+-4+ na starszych;
2C/P - 5+ kierów/pików i czwórka młodsza
PO OTWARCIU 1 W KOLOR
W N E S
1K/C/P ktr ?
pas - słabość lub 7-9 PC bez fitu;
rktr - 10+PC, forsuje do 2 w kolor otwarcia;
kolor na wysokości jednego - 6-9 PC czwórka lub słabe
zniesienie;
nowy kolor z przeskokiem - z fitem w kolorze otwarcia,
naturalne;(nie ma Splintera !)
1B - 6-9 PC z fitem w kolorze otwarcia;
2B - układowy inwit z fitem w kolorze otwarcia;
3B - odpowiada podniesieniu do 4C/P, ale minimum 2 lewy
defensywne;
podniesienia koloru otwarcia - blokujące, niezobowiązujące;
W N E S
1C 2B(T+K) ?
ktr - 9+PC, misfit kier;
3T - inwit do końcówki lub ręka szlemikowa bez
krótkości z fitem kier;
3K - 5+P, forsujące do dogranej;
3C - fit kierowy, niezobowiązujące;
3P - kolor 6+, nieforsujące;
3B - odpowiada podniesieniu do 4C, ale minimum
2 lewy defensywne;
4C - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych;
4T/K - od 11 PC, Splinter;
W N E S
1P 2B ?
ktr - 9+PC, misfit pik;
3T - 5+C, forsujące do dogranej;
3K - inwit do końcówki lub ręka szlemikowa bez
krótkości z fitem pikowym;
3C - naturalne, 6+C, nie forsuje;
3P - fit pikowy, niezobowiązujące;
3B - odpowiada podniesieniu do 4P, ale minimum
2 lewy defensywne;
4T/K - od 11 PC, Splinter;
4P - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych;
Po two over one i interwencji, uzgodnienie koloru otwarcia bez przeskoku poniżej dogranej
(gdy nie można tego zrobić na wysokości dwóch) jest zachętą do szlemika, np. w sekwencji:
W N E S
1C pas 2K 3T
pas pas 3C - forsuje;
Uwaga: w licytacji dwustronnej Splinter tylko w kolor przeciwnika
- nienaturalny przeskok w inny kolor to kolor + fit !
LEBENSOHL I POCHODNE
LEBENSOHL PO BLOKU I BRONIĄCEGO
(1)W sekwencji 1T - 2K(Wilkosz) - ?
- pas, a potem kontra - karna;
- 2B - nie forsujące na treflach/karach lub 4S w sile forsingu do dogranej;
- 3T/K/C/P - forsujące;
- ktr - ręka od 9 PC;
(2)W sekwencji 1T - 2C - ?
- 3P - forsujące do dogranej bez zatrzymania kier;
- 2B: - nie forsujące na T/K; (wtedy po 3T: pas lub 3K);
- forsujące z 5 pikami i zatrzymaniem kier (wtedy po 3T mówimy
3C ze słabym zatrzymaniem, a 3P z dobrym);
- forsing do dogranej z 4P i zatrzymaniem C (rebid 3B);
- ktr - ręce w sile 9-11 PC, lub forsing do dogranej z 4P bez zatrzymania kier
(dalej nie forsuje tylko rebid otwierającego 2P, 2B, 3T; w sekwencji
1T - 2C - ktr - 4C stosujemy kontrę odpowiedź, a 4P unaturalnia trefle);
(3)W sekwencji 1T - 2P - ?
- 2B: - nie forsujące na treflach/karach/kierach
- forsing do dogranej z 4 kierami z zatrzymaniem pik (po 3T rebid 3B);
- ktr - inwit z 5 kierami, forsing z 4 kierami bez zatrzymania pik, inne ręce
w sile 9-11 PC; (dalej też kontra odpowiedź);
(4)W sekwencji 1K - 2C - ?
- 3K - inwit z fitem karo bez 4 pików,
- 3P - naturalny forsing do dogranej bez zatrzymania kier,
- 2B: - nie forsujące na treflach (rebid pas),
- sign off z fitem karo (rebid 3K),
- forsing do dogranej z 4P i zatrzymaniem kier(rebid 3B),
- forsing z 5P i zatrzymaniem C (rebid 3C ze słabym zatrzymaniem,
a 3P z dobrym);
- ktr - 4 piki (przy sile forsingu do dogranej -4 piki bez stopera kier);
(5)W sekwencji 1K - 2P - ?
- 3K - inwitujące;
- 2B: - nie forsujące na treflach/kierach (rebid pas lub 3C),
- sign off z fitem karo (rebid 3K),
- forsing do dogranej z 4 kierami i zatrzymaniem pik (rebid 3B);
(6)W sekwencji 1C - 2P - ?
- 3C - inwitujące;
- 3P - forsujące do dogranej z fitem w kolorze otwarcia (teraz 3B to
propozycja kontraktu);
- 2B: - nieforsujące na T/K(rebid pas lub 3K);
- sign off z fitem kier (rebid 3C)
- forsing do dogranej ze słabym fitem i zatrzymaniem pik (rebid 3B);
- ktr - ręce bez fitu;
(7)Lebensohla stosujemy także po bloku I broniącego, pasie odpowiadającego
i kontrze wznawiającej otwierającego; w 2B mieści się wtedy negat na
kolorze niższym od koloru bloku (także wskazanie bardzo słabej ręki
z fitem w kolorze otwarcia) lub czwórka starsza od koloru bloku w sile
na pograniczu kontry negatywnej (7-9 PC), np.:
W N E S
1K 2C pas pas
ktr pas ?
2P - do 6 PC, 4+ piki;
2B - do 6 PC, 5+ trefli lub fit karowy,
albo 7-9 PC z 4 pikami;
3T - 7-9 PC, 5+ trefli bez 4 pików;
3K - 5-7 PC, fit karowy bez 4 pików;
3P - 6-8 PC, 5P;
(8) w sekwencjach:
W N E S
1T/K/C/P pas 1B 2K/C/P
?
nowy kolor rewersowo lub na wysokości trzech forsuje do dogranej,
(powtórzenie koloru otwarcia bez przeskoku na wysokości trzech jest
mocno inwitujące), a aby zagrać tylko 3 w nowy kolor(lub otwarcia),
niższy od koloru wejścia, należy przejść przez 2B, np.:
1K pas 1B 2C
?
2P,3T - FD
3K - I (z reką 17+ należy przejśc przez 2B, a potem zgłosić nowy kolor)
2B - zobowiązuje do automatu 3T, po którym otwierający określa się może
to zawierać słabą rękę na 6+ karach lub 5 karach i 4+ treflach, też słabe
Po forsującym ba, i Lebensohlu, powrót na kolor otwarcia to mini podniesienie.
Z kolorem 6+ odpowiadający 1B nie licytuje automatu 3T, ale swój kolor.
Jeżeli po 2B Lebensohlowym drugi przeciwnik podnosi kolor wejścia, to kontra
oznacza chęć gry w kolor dającego Lebensohl, a zgłoszenie koloru przez
otwierającego jest naturalne, forsujące.
(9)w sekwencjach:
W N E
1C/P 2C/P ?
stosujemy mutację Lebensohla:
W N E S
1C 2C ?
odmiana Lebensohla
ktr - 9+PC, bez fitu kier;
3T/K - naturalne, F1;
2P - inwit układowy z fitem kier;
2B - Lebensohlowe:
1)słabe (7-11 PC) na młodszym kolorze 6+
2)słabe (6-8 PC) z fitem kier (po 3T - 3C)
3)ręka szlemikowa 13+PC z fitem kier, bez krótkości pik; (po
3T - cue bid)
3C - inwitujące;
3B - odpowiada podniesieniu do 4C, ale min. 2 lewy defensywne;
4C - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych;
3P - Splinter od 11 PC;
4T/K - z fitem w kolorze otwarcia, naturalne;
Analogicznie licytuje się w sekwencji 1P - 2P - ?
(10)W sekwencjach:
W N E
1C/P 2T ?
2B= FD z fitem w kolorze otwarcia
3T - dokładnie I,
3C/P - blok
W N E
1C/P 2K ?
2B= FD z fitem lub SO na treflach
W N E
1P 2C ?
2B=FD z fitem lub SO na młodszym
(11)W sekwencjach:
W N E S
1K/C/P pas C/P/B 2K/C/P
?
a) W N E S
1K pas 1C/P/B 2C/P
?
2P,3T - FD, 3K - I
2B - 5 trefli, słabe lub 6+ kar, słabe, lub mono na karach, FD
b) W N E S
1C pas 1P/B 2K/P
?
3T/K,2P(rewers) - FD, 3C - I
2B - 5 trefli/kar, słabe, 6 kierów - słabe (po 2P), mono na kierach FD,
Do spisu treści