Strefa
  System licytacyjny

Do spisu treści
LICYTACJA DWUSTRONNA
                       
PO OTWARCIU 1T
                                
 W         N         E         S
1T        ktr        ?
                      pas - 0-6 PC, 3+ trefle lub do 10 PC, 5+ trefli;
                      1K  - 0-6 PC, w treflach najwyżej dubleton lub do 10 PC, 5+ kar;
                      rktr - 10+PC, układ w miarę zrównoważony;
                      1C/P - 7+ PC, naturalne, 4+ C/P; forsuje na jedno okrążenie,
                                potem PRO
                      1B - 7-10 PC bez 4S;
                      2T - sztuczny forsing, sugeruje krótkość trefl;
                      2K/C/P,3T - blokujące, zależne od założeń;
                      2B - inwit do końcówki, 5+ trefli;
 
 W         N         E         S
 1T       pas        1K       ktr
 ?
pas - (3)4 kara;
rktr - 4-3+ w starszych bez 4 kar lub 18+ PC w tym samym składzie;
1C/P - 4 kiery/piki i 4+ trefli;
1B - 18-20 PC, układ zrównoważony;
3T - półblokujące;
 
 W         N         E         S
 1T       pas       1K       1C
 ?
ktr - 18-23 PC, układ zrównoważony bez zatrzymania kier, 
       lub 18+PC 4 piki i 5+ trefli;
1P - 4 piki i 5+ trefli, 12-18 PC;
1B - 18-21 PC, układ zrównoważony z zatrzymaniem kier, możliwa 4 pik;
 
W sekwencjach:

 W         N         E         S
 1T       1X       pas       pas
 1B

 1T       pas       1K       1X
 1B
 
  licytuje się jak po otwarciu 1B, ale kontra na uzgodniony
kolor ma charakter wywoławczy, np.
 
 1T       pas       1K       1C
 1B       2C        ktr - wywoławcza

Po wejściu II broniącego kolorem na wysokości jednego lub dwóch, kontra
otwierającego nie ma charakteru karnego, a wskazuje rękę z lekką nadwyżką
z trójką w kolorze odpowiedzi, np.:

 W          N          E           S
 1T        pas        1C         2K
 ?
ktr - trójka kierów;
2P - 16-21 PC, 4 piki i 5+ trefli, forsuje do dogranej;
2B - 18-23 PC, układ zrównoważony z zatrzymaniem karo i bez trzech kierów;
3T - nie forsuje;
3K - 18-23 PC, układ zrównoważony bez zatrzymania karo i bez trzech 
       kierów lub 16+ PC, 6+ trefli;
3P, 4K - Splinter;
    
 W          N          E           S
1T         pas        1C          2K
             ktr        pas         ?
2C - sign off do minimalnej ręki z trzema kierami;
2P/2B/3T - forsuje (z siłą 10-12 PC i zatrzymaniem  - 3B);

Po wejściu II broniącego z przeskokiem na wysokości trzech, kontra oznacza
forsing do dogranej w układzie, nie dającym się sprzedać w inny sposób; 
praktycznie nie można jej ukarnić, np.

 W          N          E           S
1T         pas       1C          3P
 ?
ktr - forsing do dogranej, układ dowolny;
4T - nie forsuje;
4K - naturalny rewers, forsing do dogranej;

Tak samo jest, gdy II broniący licytuje swój kolor, jak i wtedy, gdy uzgadnia kolor
I broniącego; licytacja w kolor przeciwnika uzgadnia kolor odpowiadającego, nowy
kolor na wysokości 3 lub 4 forsuje, a kontra sprzedaje wszystkie silne ręce monokolorowe
bez fitu w kolorze odpowiadającego, może być np. układ 8-3-2-0, tak, że ukarnić można
tylko z conajmniej gęstą czwórką, np.:

 W          N          E           S
1T         1C        1P,2K      3C
?
ktr. = każda silna ręka bez fitu w kolorze odpowiedzi;
3B = chęć gry, na treflach
3P(po 2K),4K(po 1P) = naturalny rewers
4T = forsujące
4C = cue bid, uzgadnia kolor odpowiadającego

 W          N          E         S
1C         1P         2K        3P
 ?
4T - naturalne, nie forsujące;
4P - cue bid uzgadniający kara;
3B,4C - bez ambicji;
ktr. - inne ręce

 W          N          E           S
1T        1B(nat.)   ?
                          ktr - karna;
                          2T - ręka monokolorowa;
                          2K - 5+-4+ na starszych;
                          2C/P - 5+ kierów/pików i czwórka młodsza

PO OTWARCIU 1 W KOLOR W N E S 1K/C/P ktr ? pas - słabość lub 7-9 PC bez fitu; rktr - 10+PC, forsuje do 2 w kolor otwarcia; kolor na wysokości jednego - 6-9 PC czwórka lub słabe zniesienie; nowy kolor z przeskokiem - z fitem w kolorze otwarcia, naturalne;(nie ma Splintera !) 1B - 6-9 PC z fitem w kolorze otwarcia; 2B - układowy inwit z fitem w kolorze otwarcia; 3B - odpowiada podniesieniu do 4C/P, ale minimum 2 lewy defensywne; podniesienia koloru otwarcia - blokujące, niezobowiązujące; W N E S 1C 2B(T+K) ? ktr - 9+PC, misfit kier; 3T - inwit do końcówki lub ręka szlemikowa bez krótkości z fitem kier; 3K - 5+P, forsujące do dogranej; 3C - fit kierowy, niezobowiązujące; 3P - kolor 6+, nieforsujące; 3B - odpowiada podniesieniu do 4C, ale minimum 2 lewy defensywne; 4C - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych; 4T/K - od 11 PC, Splinter; W N E S 1P 2B ? ktr - 9+PC, misfit pik; 3T - 5+C, forsujące do dogranej; 3K - inwit do końcówki lub ręka szlemikowa bez krótkości z fitem pikowym; 3C - naturalne, 6+C, nie forsuje; 3P - fit pikowy, niezobowiązujące; 3B - odpowiada podniesieniu do 4P, ale minimum 2 lewy defensywne; 4T/K - od 11 PC, Splinter; 4P - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych; Po two over one i interwencji, uzgodnienie koloru otwarcia bez przeskoku poniżej dogranej (gdy nie można tego zrobić na wysokości dwóch) jest zachętą do szlemika, np. w sekwencji: W N E S 1C pas 2K 3T pas pas 3C - forsuje; Uwaga: w licytacji dwustronnej Splinter tylko w kolor przeciwnika - nienaturalny przeskok w inny kolor to kolor + fit ! LEBENSOHL I POCHODNE LEBENSOHL PO BLOKU I BRONIĄCEGO (1)W sekwencji 1T - 2K(Wilkosz) - ? - pas, a potem kontra - karna; - 2B - nie forsujące na treflach/karach lub 4S w sile forsingu do dogranej; - 3T/K/C/P - forsujące; - ktr - ręka od 9 PC; (2)W sekwencji 1T - 2C - ? - 3P - forsujące do dogranej bez zatrzymania kier; - 2B: - nie forsujące na T/K; (wtedy po 3T: pas lub 3K); - forsujące z 5 pikami i zatrzymaniem kier (wtedy po 3T mówimy 3C ze słabym zatrzymaniem, a 3P z dobrym); - forsing do dogranej z 4P i zatrzymaniem C (rebid 3B); - ktr - ręce w sile 9-11 PC, lub forsing do dogranej z 4P bez zatrzymania kier (dalej nie forsuje tylko rebid otwierającego 2P, 2B, 3T; w sekwencji 1T - 2C - ktr - 4C stosujemy kontrę odpowiedź, a 4P unaturalnia trefle); (3)W sekwencji 1T - 2P - ? - 2B: - nie forsujące na treflach/karach/kierach - forsing do dogranej z 4 kierami z zatrzymaniem pik (po 3T rebid 3B); - ktr - inwit z 5 kierami, forsing z 4 kierami bez zatrzymania pik, inne ręce w sile 9-11 PC; (dalej też kontra odpowiedź); (4)W sekwencji 1K - 2C - ? - 3K - inwit z fitem karo bez 4 pików, - 3P - naturalny forsing do dogranej bez zatrzymania kier, - 2B: - nie forsujące na treflach (rebid pas), - sign off z fitem karo (rebid 3K), - forsing do dogranej z 4P i zatrzymaniem kier(rebid 3B), - forsing z 5P i zatrzymaniem C (rebid 3C ze słabym zatrzymaniem, a 3P z dobrym); - ktr - 4 piki (przy sile forsingu do dogranej -4 piki bez stopera kier); (5)W sekwencji 1K - 2P - ? - 3K - inwitujące; - 2B: - nie forsujące na treflach/kierach (rebid pas lub 3C), - sign off z fitem karo (rebid 3K), - forsing do dogranej z 4 kierami i zatrzymaniem pik (rebid 3B); (6)W sekwencji 1C - 2P - ? - 3C - inwitujące; - 3P - forsujące do dogranej z fitem w kolorze otwarcia (teraz 3B to propozycja kontraktu); - 2B: - nieforsujące na T/K(rebid pas lub 3K); - sign off z fitem kier (rebid 3C) - forsing do dogranej ze słabym fitem i zatrzymaniem pik (rebid 3B); - ktr - ręce bez fitu; (7)Lebensohla stosujemy także po bloku I broniącego, pasie odpowiadającego i kontrze wznawiającej otwierającego; w 2B mieści się wtedy negat na kolorze niższym od koloru bloku (także wskazanie bardzo słabej ręki z fitem w kolorze otwarcia) lub czwórka starsza od koloru bloku w sile na pograniczu kontry negatywnej (7-9 PC), np.: W N E S 1K 2C pas pas ktr pas ? 2P - do 6 PC, 4+ piki; 2B - do 6 PC, 5+ trefli lub fit karowy, albo 7-9 PC z 4 pikami; 3T - 7-9 PC, 5+ trefli bez 4 pików; 3K - 5-7 PC, fit karowy bez 4 pików; 3P - 6-8 PC, 5P; (8) w sekwencjach: W N E S 1T/K/C/P pas 1B 2K/C/P ? nowy kolor rewersowo lub na wysokości trzech forsuje do dogranej, (powtórzenie koloru otwarcia bez przeskoku na wysokości trzech jest mocno inwitujące), a aby zagrać tylko 3 w nowy kolor(lub otwarcia), niższy od koloru wejścia, należy przejść przez 2B, np.: 1K pas 1B 2C ? 2P,3T - FD 3K - I (z reką 17+ należy przejśc przez 2B, a potem zgłosić nowy kolor) 2B - zobowiązuje do automatu 3T, po którym otwierający określa się – może to zawierać słabą rękę na 6+ karach lub 5 karach i 4+ treflach, też słabe Po forsującym ba, i Lebensohlu, powrót na kolor otwarcia to mini podniesienie. Z kolorem 6+ odpowiadający 1B nie licytuje automatu 3T, ale swój kolor. Jeżeli po 2B Lebensohlowym drugi przeciwnik podnosi kolor wejścia, to kontra oznacza chęć gry w kolor dającego Lebensohl, a zgłoszenie koloru przez otwierającego jest naturalne, forsujące. (9)w sekwencjach: W N E 1C/P 2C/P ? stosujemy mutację Lebensohla: W N E S 1C 2C ? odmiana Lebensohla ktr - 9+PC, bez fitu kier; 3T/K - naturalne, F1; 2P - inwit układowy z fitem kier; 2B - Lebensohlowe: 1)słabe (7-11 PC) na młodszym kolorze 6+ 2)słabe (6-8 PC) z fitem kier (po 3T - 3C) 3)ręka szlemikowa 13+PC z fitem kier, bez krótkości pik; (po 3T - cue bid) 3C - inwitujące; 3B - odpowiada podniesieniu do 4C, ale min. 2 lewy defensywne; 4C - układowa ręka, 0-1 lew defensywnych; 3P - Splinter od 11 PC; 4T/K - z fitem w kolorze otwarcia, naturalne; Analogicznie licytuje się w sekwencji 1P - 2P - ? (10)W sekwencjach: W N E 1C/P 2T ? 2B= FD z fitem w kolorze otwarcia 3T - dokładnie I, 3C/P - blok W N E 1C/P 2K ? 2B= FD z fitem lub SO na treflach W N E 1P 2C ? 2B=FD z fitem lub SO na młodszym (11)W sekwencjach: W N E S 1K/C/P pas C/P/B 2K/C/P ? a) W N E S 1K pas 1C/P/B 2C/P ? 2P,3T - FD, 3K - I 2B - 5 trefli, słabe lub 6+ kar, słabe, lub mono na karach, FD b) W N E S 1C pas 1P/B 2K/P ? 3T/K,2P(rewers) - FD, 3C - I 2B - 5 trefli/kar, słabe, 6 kierów - słabe (po 2P), mono na kierach FD,
Do spisu treści